Mobile-first indexing چگونه كار مي‌كند، و چگونه روي SEO اثر مي‌گذارد؟

Mobile-first indexing چگونه كار مي‌كند، و چگونه روي SEO اثر مي‌گذارد؟

 

به تازگي چيزهاي زيادي درباره Mobile-first indexing به عنوان جديدترين تلاش گوگل براي ايجاد محيطي مناسب‌تر براي گوشي‌هاي هوشمند و منعكس كردن روندهاي رفتاري كاربران شنيده‌ايم.

اما هنوز مشخص نيست كه اين تغييرها چه اثري روي كسب و كارهاي عادي دارند.

آيا بايد تغييري اعمال شود؟ همه چيز بايد از اول نوشته شود؟ يا اينكه موبايل فرندلي بودن سايت كفايت مي‌كند؟

در اين مطلب، اصول اساسي "mobile-first indexing"، و آنچه براي پياده سازي‌اش نياز داريد را مطرح خواهيم كرد.

همچنين، به برخي پرسش‌هاي متداول كه در مورد mobile-first indexing پرسيده مي‌شود و آنچه كه براي تلاش‌هاي SEO ما اهميت دارد، پاسخ خواهيم داد.

«mobile-first indexing» چيست؟

 

mobile-first indexing دقيقاً همان چيزي است كه از عنوان آن به‌نظر مي‌آيد.

اين اصطلاح به اين معنا است كه نسخه موبايل وب‌سايت شما براي آنچه گوگل در ايندكس خود درج مي‌كند، تبديل به نقطه شروع مي‌شود و در مورد نحوه تشخيص رتبه توسط گوگل، تبديل به مرجع اصلي مي‌شود.

اگر ترافيك crawlbot سايت خود را بررسي كنيد، شايد شاهد افزايش ترافيك از جانب Googlebot Smartphone باشيد و معمولاً نسخه‌هاي كش صفحات، نسخه موبايل آن صفحه‌ها خواهند بود.

اين ايندكس به اين دليل «mobile-first» خوانده مي‌شود كه تنها ايندكس موبايل نيست:

براي مثال، اگر سايتي نسخه مناسب موبايل نداشته باشد، همچنان نسخه دسكتاپ آن سايت ايندكس مي‌شود . اما عدم وجود تجربه موبايل مناسب مي‌تواند تاثيري منفي بر رتبه‌بندي اين سايت داشته باشد، و سايتي با تجربه موبايل بهتر به‌صورت بالقوه براي جستجوهاي از طريق دسكتاپ نيز رتبه بهتري را دريافت مي‌كند.

 

mobile-first indexing

mobile-first indexing

مي‌توان اصطلاح «mobile-first» را به‌عنوان ارجاعي به اين نكته دانست،كه نسخه موبايل وب‌سايت شما نسخه اصلي آن درنظر گرفته مي‌شود.

پس اگر نسخه‌هاي موبايل و دسكتاپ وب‌سايت شما هم ارز باشند (براي مثال اگر محتواي خود را براي موبايل بهينه كرده باشيد و اگر از طراحي واكنش گرا استفاده مي‌كنيد يا هر دو مورد) اين تغيير (به‌صورت نظري) نبايد تأثير قابل توجهي در عملكرد سايت شما در زمينه نتايج جستجو داشته باشد.

اما اين تغيير نشان‌دهنده يك حركت معكوس اساسي در شيوه تفكر گوگل در مورد محتواي وب‌سايت شما و نحوه اولويت‌بندي crawling و ايندكس كردن است. به ياد داشته باشيد كه تا كنون نسخه دسكتاپ به‌عنوان نسخه اصلي در نظر گرفته مي‌شد (مشابه يك URLcanonical) و نسخه موبايل به‌عنوان يك نسخه «جايگزين» براي مورد كاربرد ويژه تلقي مي‌شد. به همين دليل گوگل وب‌مسترهايي كه يك سايت موبايل مجزا (با آدرس m.domain.com) داشتند را تشويق به پياده‌سازي تگ‌هاي switchboard مي‌كرد (كه نشان‌دهنده وجود يك نسخه موبايل داراي URL با يك برچسب rel=alternate  ويژه بود). گوگل ممكن است اصلاً زحمت crawl و كش كردن نسخه‌هاي موبايل تمامي اين صفحات را به خود ندهد، چرا كه به راحتي مي‌تواند آن URL موبايل را به جستجوكننده‌هاي موبايل نشان دهد.

 

 

Mobile-first indexing از ديدگاه SEO

 

نگرش به نسخه دسكتاپ به‌عنوان نسخه اصلي اغلب در عمل به اين معنا بود كه اين نسخه از ديدگاه سئو و تيم‌هاي بازاريابي اولويت دارد و به‌عنوان جامع‌ترين نسخه يك وب‌سايت تلقي مي‌شود كه داراي محتواي كامل، نشانه‌گذاري داده‌هاي ساختاريافته، hreflang (برچسب‌هاي بين‌المللي)، اكثريت backlink ها و غيره هست؛ اما نسخه موبايل ممكن بود محتواي سبك‌تري داشته باشد يا شامل همان ميزان از نشانه‌گذاري و ساختار نباشد يا هر دو مورد صادق باشد و تقريباً بدون شك همان حجم از backlink ها و توجه خارجي را دريافت نمي‌كرد.

 

درباره mobile-first indexing چه اقدامي بايد انجام بدهم؟

اولين چيزي كه بايد بدانيد اين است كه دليلي براي وحشت وجود ندارد. اين تغيير هنوز در ابتدايي‌ترين مراحل آزمايشي است و به منظور تأثير حداقلي، آهسته و به تدريج و تنها در مورد وب‌سايت‌هايي اجرا مي‌شود كه از نظر گوگل «آمادگي» كافي را براي اين تغيير دارند.

براساس راهنماي اخير گوگل، اگر نسخه‌هاي دسكتاپ و موبايل وب‌سايت شما واكنش گرا يا به عبارت ديگر يكسان باشند، شايد نياز به هيچ تغييري نداشته باشد (البته با اين فرض كه از رتبه فعلي خود رضايت داريد!).

با اين وجود، حتي اگر سايتي كاملاً واكنش گرا داشته باشيد، بهتر است اطمينان حاصل كنيد كه سرعت و زمان بارگزاري صفحه نسخه موبايل در اولويت بوده و تصاوير و ديگر عناصر پويا براي تجربه موبايل به شكل صحيحي بهينه‌سازي شده باشند. توجه كنيد كه در mobile-first indexing، با محتوايي كه به علت محدوديت فضا پنهان شده يا در چند تب قرار گرفته است، برخوردي متفاوت با محتواي قابل رويت نمي‌شود (اتفاقي كه شايد در گذشته مي‌افتاد)، چرا كه در واقع اين شكل از مديريت فضاي صفحه نمايش، يكي از روش‌هاي اصولي در طراحي موبايل است.

 

اگر يك سايت موبايل مجزا داريد، بهتر است به مطلب زير توجه كنيد:

 

محتوا:

اطمينان حاصل كنيد كه نسخه موبايل شما همان محتواي باكيفيت و ارزشمند موجود در نسخه دسكتاپ‌تان را دارد. اين محتوا مي‌تواند شامل متن، ويدئوها و تصاوير شود. اطمينان حاصل كنيد كه فرمت‌هاي مورد استفاده در نسخه موبايل قابل crawl شدن و ايندكس شدن باشند (از جمله صفت‌هاي alt براي تصاوير).

 

Structured data:

بايد براي نسخه موبايل و دسكتاپ، نشانه گذاري (markup) داده‌هاي ساختاريافته يكساني را در نظر بگيريد. URL هاي نشان داده شده درون داده‌هاي ساختاريافته صفحات موبايل بايد نسخه موبايل آن URL ها باشند. از اضافه كردن داده‌هاي ساختاريافته غيرضروري نامرتبط با محتواي خاص يك صفحه خودداري كنيد.

 

Metadata:

اطمينان حاصل كنيد كه title ها و description meta هاي هر دو نسخه صفحات هم ارز هستند.توجه كنيد كه در دستورالعمل رسمي به‌جاي «يكسان»، «هم ارز» آمده است، شايد نياز باشد عناوين نسخه موبايل را به‌منظور كمتر شدن تعداد كاراكترها بهينه كنيد، اما اطمينان حاصل كنيد كه همان اطلاعات و كليدواژه‌هاي مربوط درج شوند.

 

Hreflang:

اگر در راستاي بين‌المللي شدن از hreflang=rel استفاده مي‌كنيد، توضيحات hreflang براي URL هاي نسخه موبايل شما بايد به نسخه موبايل متغيرهاي كشور يا زبان شما اشاره كنند و URL هاي دسكتاپ بايد به نسخه‌هاي دسكتاپ اشاره كنند.

 

Metadata رسانه‌هاي اجتماعي:

تگ‌هاي OpenGraph، كارت‌هاي توييتر و متاديتاي رسانه‌هاي اجتماعي ديگر بايد همانند نسخه دسكتاپ در نسخه موبايل نيز لحاظ شوند.

 

نقشه‌هاي سايت XML و رسانه‌اي:

مطمئن شويد كه تمامي لينك‌ها به نقشه‌هاي سايت از طريق نسخه موبايل سايت نيز در دسترس هستند. اين مسئله شامل دستورالعمل‌هاي ربات‌ها (robots.txt و meta-robots tag هاي درون صفحه) و سينگنال هاي اعتماد مثل لينك‌ها به صفحه سياست حفظ حريم خصوصي مي‌شود.

 

تأييد اعتبار Console Search:

اگر در Console Search Google فقط اعتبار نسخه دسكتاپ خود را تأييد كرده‌ايد، نسخه موبايل را نيز اضافه و اعتبار آن را تأييد كنيد.

 

App indexation:

اگر براي سايت دسكتاپ‌تان indexation app را فعال كرده‌ايد، خوب است كه اعتبار نسخه موبايل سايت را در ارتباط با فايل‌هايي كه توسط اپليكيش‌ها و غيره باز مي‌شوند، تأييد كنيد.

 

ظرفيت سرور:

اطمينان حاصل كنيد كه سرورهاي ميزبان شما مي‌توانند نرخ crawl اضافه شده را مديريت كنند.(اين مسئله فقط شامل سايت‌هايي مي‌شود كه نسخه موبايل‌شان روي ميزبان مجزايي، مثل m.domain.com قرار دارد).

 

تگ‌هاي Switchboard:

اگر تگ‌هاي Switchboard موبايل را پياده‌سازي كرده‌ايد، نيازي به تغيير اين پياده‌سازي وجود ندارد. اين تگ‌ها بايد به همين شكل باقي بمانند.

 

Mobile-first indexing چگونه كار مي‌كند، و چگونه روي SEO اثر مي‌گذارد؟

 

پرسش‌هاي متداول در مورد mobile-first indexing

 

 آيا mobile-first indexing به يك ايندكس موبايل مجزا صفحات موبايل اضافه مي‌كند؟

 

در شرايط mobile-first indexing تنها يك ايندكس وجود دارد (همان ايندكسي كه گوگل اكنون استفاده مي‌كند). تغيير شرايط به mobile-first indexing يك ايندكس «mobile-first» ايجاد نمي‌كند، در ضمن يك «ايندكس موبايل» مجزا در كنار يك «ايندكس دسكتاپ» فعال نيز ايجاد نمي‌كند. بلكه فقط نحوه اضافه شدن محتوا به ايندكس موجود را تغيير مي‌دهد.

 

آيا mobile-first index اكنون فعال است و سايت من را تحت تأثير قرار مي‌دهد؟ اگر فعال نيست، چه زماني فعال مي‌شود؟

گوگل مدتي است كه اين رويكرد به ايندكس كردن را در مورد تعداد كمي از سايت‌ها كه براساس «آمادگي‌شان» انتخاب شدند، آزمايش مي‌كند. احتمالاً تا اجراي گسترده‌تر آن فاصله زيادي وجود دارد و در ژوئن ۲۰۱۷، Gary Illyes گفت كه احتمالاً تا زمانيكه «به ايندكسي دست يابيم كه تنها mobile-first باشد» چند سال طول مي‌كشد.

گوگل همچنين در تاريخ ۱۸ دسامبر ۲۰۱۷ در پستي در Blog Webmasters، مطلب زير را بيان كرده است:

«ما براساس معيارهاي بالا، به‌صورت مستقل آمادگي سايت‌ها را براي mobile-first indexing ارزيابي مي‌كنيم و هر وقت آماده بودند، آن‌ها را به اين روش منتقل مي‌كنيم. اين فرآيند براي تعداد كمي از سايت‌ها آغاز شده و تيم جستجو با دقت بر آن نظارت مي‌كند. «ما همچنان در اجراي mobile-first indexing جانب احتياط را رعايت مي‌كنيم. معتقديم كه اجراي آهسته اين روش به وب مسترها كمك مي‌كند سايت‌هاي خود را براي كاربران موبايل آماده كنند و به همين دليل در حال حاضر زمان‌بندي مشخصي براي تكميل آن نداريم.»

 

آيا گوگل براي تعيين رتبه سايت من تنها از نسخه موبايل آن استفاده مي‌كند؟

mobile-first يعني در مبحث تعيين رتبه، نسخه موبايل به‌عنوان نسخه اصلي در نظر گرفته مي‌شود. هرچند، ممكن است تحت شرايطي نسخه دسكتاپ در نظر گرفته شود (براي مثال، زمانيكه براي يك صفحه نسخه موبايل وجود ندارد).

براي مطالعه‌ي ادامه‌ي مطلب به Mobile-first indexing چگونه كار مي‌كند، و چگونه روي SEO اثر مي‌گذارد؟  در سايت پارميسافت مراجعه كنيد.


تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.