اهميت سئو – اكنون ۲۰۱۸ است و سئو منسوخ شده است. دوباره!

طراحي سايت و توليد نرم افزارهاي تحت وب

اهميت سئو – اكنون ۲۰۱۸ است و سئو منسوخ شده است. دوباره!

اكنون ۲۰۱۸ است و سئو منسوخ شده است. دوباره!

اهميت سئو از ديدگاه منتقدان : منتقدان بهينه‌سازي موتور جست‌وجو (سئو) مي‌گويند كه اگر هم الآن هنوز منسوخ نشده است، به زودي منسوخ مي‌شود و اهميت سئو بسيار كم ميشود!!! به سادگي مي‌گوييم كه اين‌طور نيست. اطلاعات جديد حاكي از آن است كه موتورهاي جست‌وجو در حال دور شدن از سئوي سنتي هستند تا بر روي محتواي باكيفيت تمركز كنند.

دوري از سئوي سنتي در كار نيست؛

بلكه از اين به بعد سئو بايد دست در دست محتواي باكيفيت حركت كند تا بتواند براي رتبه‌بندي بهتر در نتايج موتورهاي جست‌وجو رقابت كند. همه‌ي اين‌ها به آن معني است كه كيفيت محتوا نيز در رتبه‌بندي بهتر در نتايج موتورهاي جست‌وجو كمك خواهد كرد و ديگر آن جزئياتي كه به محتواي بد هم كمك مي‌كنند، به تنهايي تأثيرگذار نخواهند بود. افرادي كه معتقد به اشتباه مخالفان هستند، بدانند كه محتواي باكيفيت مهم است، اما نه بيشتر از سئوي صحيح و اين كه اين دو نياز دارند تا در كنار هم كار كنند تا بتوانند محتواي باكيفيتي را توليد كنند كه رتبه‌ي بالايي به خود اختصاص دهد. 

 

چرا اهميت سئو بيش از پيش شده است؟

اخيراً بحث زيادي بر سر اين مطلب مي‌شود كه آيا هنوز هم سئو بخش مهمي از تلاش‌هاي كسب‌وكارها در بازاريابي آنلاين هست يا خير. بعضي از افراد حتي پا را فراتر مي‌گذارند و مي‌گويند كه امروزه سئو در مقايسه با قبل به كمترين حد اثرگذاري خود رسيده است، ديگر نامربوط شده است، يا حتي اين كه كاملاً منسوخ شده است.

نكته مهم در مورد سئو و محتوا

آن‌هايي كه روش‌هاي بازاريابي آنلاين را رصد مي‌كنند مي‌گويند كه امروزه محتواي باكيفيت است كه بازديدكننده به ارمغان مي‌آورد، نه سئو. مسلماً اين موضوع خيلي پيچيده‌تر از اين جمله‌ي ساده است. موضوع سياه و سفيدي نيست، بلكه مسأله‌اي خاكستري است كه در آن سئو و محتواي باكيفيت بايد با هماهنگي و توازن در كنار يكديگر وجود داشته باشند تا برند بتواند در نتايج جست‌وجو تأثيرگذار شود. چند دليل براي حفظ اهميتسئو در موضوع قابليت ديده شدن در وب وجود دارد.

 

موتورهاي جست‌وجوي بزرگ در حال بهبود هستند.

در گذشته‌ها، الگوريتم بي‌ثبات گوگل اجازه‌ي استفاده از روش‌هايي را در سئو مي‌داد كه خيلي قابل قبول نيستند؛ مانند اسپم، انباشتن كليدواژه‌ها، و محتواي بي‌كيفيت با لينك‌هاي زياد.

الگوريتم‌هاي جديد موتورهاي جست‌وجو، رتبه‌بندي‌ها را بهبود بخشيده است.

امروزه ديگر انباشتن كليدواژه‌ها، وب‌سايت را به صفحه‌ي اول نتايج جست‌وجو نمي‌برد، در واقع گوگل چنين وب‌سايتي را جريمه مي‌كند؛ چرا كه ارزش واقعي براي جست‌وجوگران فراهم نمي‌كند.

گوگل با آپديت‌هاي Penguin و Panda از شر بسياري از روش‌هاي توليد رتبه‌هاي ساختگي و انباشتن كليدواژه خلاص شد و جست‌وجوگران آنلاين نيز خوشحالي خود را از اين موضوع نشان داده‌اند. اين آپديت‌ها وجود محتواي باكيفيت را حياتي كرده‌اند كه مستلزم قرارگيري مفهوم و معناي مرتبط درون محتوا است.

اين تغييرات دقيقاً همان چيزهايي است كه اهميت سئو را بيشتر كرده است.

تغييرات الگوريتمي از به‌كارگيري روش‌هاي صحيح سئو درون محتوا اطمينان حاصل مي‌كنند.

صاحبان وب‌سايت بايد به فكر راه‌هايي براي استفاده از روش‌هاي مناسب سئو در محتوا باشند و به علاوه تيم خود را نيز با رويدادهاي سئو در صنعت، به روز نگه دارند.

اين دو چيزهايي هستند كه محتوا را به صفحه‌ي اول نتايج موتور جست‌وجو مي‌كشانند. حقه‌هاي بي‌ارزشي كه قبلاً استفاده مي‌شد، الآن براي مجريان آن جريمه به همراه خواهد داشت. موتورهاي جست‌وجو اين كار را مي‌كنند تا مطمئن شوند كه كاربران آن‌ها، بهترين و دقيق‌ترين نتايج را همان اول مي‌بينند، نه اين كه اول صدها نتيجه‌ي اسپم را مشاهده كنند.

 

هيچ وقت نمي‌توان اهميت سئو را ناديده گرفت.

عجيب نيست كه بسياري از شركت‌هاي بزرگ بيشتر درخواست‌هاي خود را از موبايل دريافت مي‌كنند تا از كامپيوترهاي شخصي. هر چقدر اين قضيه رايج‌تر مي‌شود، جريمه‌ي وب‌سايت‌هايي كه نسخه‌ي موبايل ندارند هم بيشتر مي‌شود. البته فقط داشتن نسخه‌ي موبايل كافي نيست، بلكه بايستي تجربه‌ي كاربري خوبي هم ارائه كند. اين تغيير خيلي چشمگيري نسبت به روش جست‌وجوي همين ۱۰ سال قبل است. امروزه اگر وب‌سايت‌ها بخواهند محتواي خود را از طريق موتور جست‌وجوي گوگل قابل دسترس سازند، بايد استانداردهاي مختلفي را رعايت كنند. يكي از اين استانداردها، ايجاد تغييراتي در وب‌سايت شركت است به نحوي كه به كاربران موبايل و تبلت نسخه‌ي موبايل فرندلي سايت نشان داده شود.

فاكتورهاي بسياري بر نحوه‌ي نمايش نتايج جست‌وجوي موبايل گوگل تأثيرگذار است و سرعت لود صفحه، يكي از آن‌ها است.

اگر وقت صرف كنيد و يك صفحه را طوري بهينه كنيد كه سريع‌تر لود شود، تأثير مثبتي در رتبه‌بندي سايت براي كاربران موبايل خواهيد ديد. اين كار، وب‌سايت شما را در معرض ديد جمعيت زيادي قرار مي‌دهد كه تنها با گوشي‌هايشان از اينترنت استفاده مي‌كنند.

 

موتورهاي جست‌وجو الگوهاي گفتاري واقعي را پردازش مي‌كنند.

چيزي كه خيلي‌ها ممكن است متوجه آن نباشند، اين است كه در اين عصر وسايل موبايل، يكي از روش‌هاي موفقيت در سئو افزودن الگوهاي گفتاري واقعي در كليدواژه‌هاي كوتاه و بلند است.

اهميت الگو هاي رفتاري مانند جستجوي صوتي براي سئو

محققان مي‌گويند كه هر چقدر جلوتر مي‌رويم، افراد بيشتري به جست‌وجوي صوتي تمايل پيدا مي‌كنند و با اين كار، از الگوهاي گفتاري واقعي درون كليدواژه‌هاي خود استفاده مي‌كنند. اگر وب‌سايت‌ها اين الگوهاي واقعي را درون كليدواژه‌هاي خود به كار بگيرند، كاربران جست‌وجوي صوتي مي‌توانند با استفاده از اصطلاحات محاوره‌اي جست‌وجو كرده و به نتايج دقيقي برسند.

اين الگوهاي طبيعي گفتاري براي سئو مهم‌تر مي‌شوند و با همه‌گير شدن جست‌وجو در موبايل، رايج‌تر هم خواهند شد.

مثالي از الگوي رفتاري طبيعي از كاربران وسايل ارتباطي و تعامل با موتورهاي جستجو

به عنوان مثال، فردي را در نظر بگيريد كه در شهر خود به دنبال يك رستوران مي‌گردد. اگر جست‌وجوي خود را تايپ كند، ممكن است از عبارتي نظير «شيكاگو بهترين رستوران ايتاليايي» استفاده كند. اما اگر از جست‌وجوي صوتي در يك دستگاه موبايل استفاده كند، احتمالاً چيزي شبيه به «بهترين رستوران ايتاليايي شيكاگو» را مي‌گويد. اگرچه تفاوت آن‌ها خيلي كم است، اما همين تفاوت كم بر روي نحوه‌ي نمايش نتايج توسط موتور جست‌وجو تأثيرگذار است. به همين دليل كليدواژه‌ها (هم بلند و هم كوتاه) بايد شروع به تقليد از الگوهاي گفتاري واقعي كنند، چرا كه در اهميت سئو تاثيرگذارند.

 

رابطه‌ي سئو با تجربه‌ي كاربري

تجربه‌ي كاربري، مهم‌ترين چيز در جست‌وجوي موبايل است.

موتورهاي جست‌وجو مي‌خواهند كه وب‌سايت‌ها به سرعت لود شوند، به راحتي مرور شوند، و جست‌وجوگر براي آن‌ها ارزش قائل شود.

ارائه‌ي يك تجربه‌ي كاربري خيلي خوب مهم‌ترين چيزي است كه در اين عصر جست‌وجوهاي موبايل به دستيابي به رتبه‌هاي بالا كمك مي‌كند. اين تجربه‌ي كاربري در حقيقت همان تأمين اطلاعات مورد نظر جست‌وجوگر در زمان كم است.

اهميت سئو براي تجربه كاربري

سئو براي تجربه‌ي كاربري حياتي است. امروزه بيش از هر وقت ديگري، روش‌هاي خوب سئو كاربران را قادر مي‌سازد تا خيلي ساده محتواي با كيفيت بيشتر را يافته، به آن دسترسي پيدا كرده و آن را درك كنند. مورد ديگري كه نه‌تنها براي سئو بلكه براي تجربه‌ي كاربري نيز اهميت دارد، نقشه‌ي سايت XML است. استفاده از نقشه‌ي سايت به معني ارتباط بدون وقفه با موتورهاي جست‌وجو است؛ در اين ارتباط اطلاعاتي درباره‌ي محتواي وب‌سايت رد و بدل مي‌شود. نقشه‌ي سايت براي بازديدكننده‌ها منجر به مرور ساده‌تر وب مي‌شود. محتواي وب‌سايت را هم راحت‌تر مي‌توان مرتب و سازماندهي كرد، كه به تجربه‌ي جست‌وجوي سريع‌تر كمك مي‌كند.

 

موتورهاي جست‌وجو درباره‌ي سئو چه مي‌گويند؟

بسياري از موتورهاي جست‌وجوي معتبر توصيه‌هايي را درباره‌ي سئو از طريق وب‌سايت و وبلاگ خود منتشر مي‌كنند. خود آن‌ها استفاده از روش‌هاي سئو را محكوم نمي‌كنند، بلكه توصيه‌هايي را براي استفاده‌ي صحيح و مناسب از آن ارائه مي‌كنند. نكته‌ي مهم اين كه اگر چه ممكن است روش‌هاي قديمي سئو ديگر منسوخ شده باشند، اما سئو هنوز برقرار است و احتمالاً هرگز منسوخ نمي‌شود. اين شركت‌هاي موتور جست‌وجو مي‌دانند كه روش ارتباطي كاربران با اينترنت در حال تغيير است و اتفاقاً با نحوه‌ي تغيير آن كاملاً هماهنگ هستند. موتور هاي جست‌وجو از توليد نتايج دقيق براي كاربرانشان سود مي‌برند، پس احتمالاً هيچ وقت سازندگان وب‌سايت‌ها را به راه غلط نمي‌كشانند.

اگر كاربري متوجه شود كه يك موتور جست‌وجو نتايج مفيدي به او نشان نمي‌دهد، قطعاً نتيجه مي‌گيرد كه اين موتور جست‌وجو مسئوليت خود را در قبال چگونگي نمايش آن نتايج به خوبي انجام نمي‌دهد. از طرف ديگر زماني كه كاربر ببيند كه يك موتور جست‌وجو هميشه به سرعت نتايج دقيق و ارزشمندي را ارائه مي‌كند، باز هم از آن استفاده خواهد كرد. به همين دليل موتورهاي جست‌وجو انگيزه دارند كه دارندگان وب‌سايت را درباره‌ي محتواي توليدي و استفاده‌ي صحيح از سئو راهنمايي كنند.

 

استفاده از محتواي معتبر در كنار سئو

سئو تنها عاملي نيست كه رتبه‌ي محتواي ما را در صفحه‌ي نتايج موتور جست‌وجو تعيين مي‌كند، بلكه همان‌طوري كه قبلاً هم گفتيم، سئو و محتواي باكيفيت با هم عمل مي‌كنند.

چطور مي‌توانيد از كيفيت بالا و اعتبار مطالب توليدي خود مطمئن شويد؟

به خوبي درباره‌ي موضوع مورد نظر خود تحقيق و بررسي انجام دهيد و علاوه بر كسب دانش در آن موضوع، به آن علاقمند باشيد.

محتواي بديع ايجاد كنيد

اگر چه ممكن است به نظر برسد كه همه‌ي مطالب ممكن قبلاً توسط ديگران نوشته شده است، شما از منظر ديگري به يك موضوع متداول نگاه كنيد يا موضوعي كاملاً بديع بيابيد.

براي توليد محتوايي با نگارش خوب، وقت بگذاريد؛ حتماً نتيجه‌ي آن را مي‌گيريد. وقتي هم كه محتواي خود را توليد كرديد، آن را با مخاطب مناسبي در ميان بگذاريد. در كل، اين نكات طبيعي به شما كمك مي‌كند كه محتواي باكيفيت توليد كنيد. حال اگر اين تلاش‌ها را با استراتژي‌هاي مناسب سئوتلفيق كنيد، مي‌توانيد از كسب رتبه‌ي بالا توسط محتواي خود در صفحه‌ي نتايج جست‌وجو مطمئن باشيد.

king_content.jpg

اشتباهاتي در سئو كه بايد از آن‌ها اجتناب كرد.

قبلاً هم تأكيد كرديم كه سئو منسوخ نشده است و از اهميت سئو كم نشده است، اما به خاطر تغييراتي كه در الگوريتم‌ها ايجاد مي‌شود، بايد از اين به بعد جور ديگري با آن برخورد كرد.

محتواي سطحي را با دقت انتخاب كنيد

امروزه ديگر اين كافي نيست كه مطالب شما مناسب و مرتبط باشد، بلكه بايد براي كاربران نيز ارزشمند باشد. پنهان‌سازي محتوا كه نوعي از فريب و تغيير محتوا محسوب مي‌شود، يكي از بدترين كارهايي است كه مي‌توان انجام داد و توسط گوگل هم تحريم شده است؛

پنهان‌سازي محتوا چگونه است؟

در اين روش موتور جست‌وجو و كاربر انساني دو نسخه‌ي متفاوت از وب‌سايت را مشاهده مي‌كنند كه خيلي حيله‌گرانه است.

همان‌طوري كه قبلاً هم گفته شد، انباشتن كليدواژه نيز به وضوح نادرست است؛

اين يكي از قديمي‌ترين و رايج‌ترين روش‌ها است، به اين شكل كه از يك كليدواژه به تعداد بي‌نهايت زياد در محتوا استفاده شود. مخفي كردن متن هم خيلي به همين انباشتن كليدواژه‌ها شبيه است؛ مگر قدم منطقي بعد از انباشتن كليدواژه‌ها نبايد همين باشد؟ درست نيست

پنهان‌سازي محتوا چگونه بر روي سئو اثر منفي دارد؟

هرگز اين كار را انجام ندهيد؛ چون كه به عنوان اسپم موتور جست‌وجو شناخته مي‌شود. در صورتي كه اين روش‌ها روي يك وب‌سايت مشاهده شود، جريمه‌اي براي آن وب‌سايت در نظر گرفته خواهد شد. البته به خاطر داشته باشيد كه لزوم اجتناب از روش‌هاي مذكور، به معني منسوخ شدن سئونيست.

موتورهاي جست‌وجو نمي‌خواهند كه نتايجشان با محتوايي پر شود كه براي كاربر مفيد نيست، بيهوده است يا ارزش واقعي ندارد. اين روش‌ها فقط صفحه را پر مي‌كنند و ارزش واقعي براي كاربران يا موتورهاي جست‌وجو ندارند.

 

براي مطالعه ادامه متن به اهميت سئو در بلاگ پارميسافت مراجعه كنيد.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.